بالا بودن قند خون ناشتا نشانه‌ای برای کاهش وزن بیشتر با رژیم‌های پرفیبر و بار گلایسمیک پایین است

12 ژوئن 2017- یک بررسی مقدماتی نشان داده است که بالا بودن مقدار قند خون ناشتا، نشانه‌ای برای کاهش وزن بیشتر بدنبال "رژیم غذایی غنی از فیبر با بار گلایسمی پایین" است.

 محققان "مرکز تحقیقات تغذیه‌ی انسانی در پیری" در دانشگاه تافتس و همکارانشان در Gelesis و دانشگاه کوپنهاگ، نتایج این تحقیق را در هفتاد و هفتمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه کردند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مقدار قند خون ناشتا می تواند ابزاری مفید برای تعیین بهترین و موثرترین نوع رژیم غذایی برای مدیریت وزن برای افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت باشد.

پرفسور Sai Krupa Das نویسنده‌ی ارشد این مقاله در دانشگاه تافتس، گفت: بیشترین فواید یک رژیم غذایی غنی از فیبر با بار گلایسمیک پایین در افرادیکه مقدار قندخون ناشتای آنها بالا بود، مشاهده گردید. افرادی که دارای قندخون ناشتای بالاتری بودند مقدار بیشتری از وزن خود را با چنین رژیمی نسبت به افرادی با قندخون پایین‌تر، از دست دادند. این موضوع نشان می‌دهد که می‌توان بر اساس یک اندازه‌گیری ساده ی کلینیکی (مقدار قندخون ناشتا)، یک روش کاهش وزن را بصورت بهینه‌ انتخاب نمود.

پرفسور Das نویسنده‌ی ارشد مطالعه‌ی "وزن سالم برای زندگی"  در طی تحقیقات خود متوجه گردید که برنامه‌های کاهش وزن مبتنی بر محیط کار می‌تواند روش موثری برای افرادی با اهداف کاهش وزن قابل توجه باشد. یافته‌های این مطالعه در این آنالیز جدید که مروری بر مقالات پیشین بود، مورد استفاده قرار گرفت.

بیشترین درصد کاهش وزن بدن، در میان شرکت کنندگان چاق یا دارای اضافه وزن در این مطالعه ی 6 ماهه، که مقدار قندخون ناشتای آنها بالا بود(9.4– درصد)، مشاهده گردید. درحالیکه شرکت  کنندگان دارای اضافه وزن یا چاق که مقدار قندخون ناشتای آنها پایین بود، وزن  کمتری را از دست دادند(-4.1درصد).

قابل ذکر است که 79 درصد از شرکت کنندگانی که قند خون ناشتای بالایی داشتند، 5 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند درحالیکه  50 درصد از شرکت کنندگان دارای قند ناشتای پایین توانستند  5 درصد از وزن خود را با این نوع رژیم غذایی کاهش دهند.

علاوه بر این 36 درصد از افراد دارای قند ناشتای بالا و 8 درصد از افرادی با قند ناشتای پایین توانستند 10 درصد از وزن بدن خود را با این نوع رژیم غذایی از دست بدهند.

دکتر Roberts می‌گوید: تفاوت در پاسخ افراد به این نوع رژیم غذایی بر اساس مقدار قند خون ناشتای آنها مهم است، بهمین دلیل شاید وقت آن فرا رسیده است که وضعیت کنترل گلایسمیک افراد را قبل از توصیه ی بهترین رژیم غذایی به منظور کاهش وزن به آنها، در نظر گرفت. شرکت کنندگان در مطالعه ی " وزن سالم برای زندگی" از مداخلات کاهش وزن رفتاری مبتنی در برنامه‌ی کاهش وزن حاوی فیبر بالا و بار گلایسمیک پایین شامل "پشتیبانی رفتاری" بهره جستند.

منبع و سایت خبر:

American Journal of Clinical Nutrition, 2013; 97 (4): 667 DOI: 10.3945/ajcn.112.046995

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170612094115.htm